مراحل کشت سلول ها

هر انچه از عملکرد محیط کشت باید بدانید

محیط کشت

محیط کشت یک محیط خاص و ویژه ای هست که در ازمایشگاه های میکروبیولوژی برای رشد میکرو ارگانیسم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

محیط کشت شامل انواع گوناگونی از مواد غذایی و ضروری است که برای رشد میکرو ارگانیسم ها لازم می باشد.همانطور که می دانید میکرو ارگانیسم ها انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای خواص منحصر به فردی هستند و نیازمند به مواد مغذی خاص برای رشد هستند.و در حالت کلی محیط کشت باید شرایط فیزیکی و شیمیایی مناسبی برای رشد میکرو ارگانیسم ها را داشته باشد.

انواع محیط کشت بر اساس ظاهر:

  • محیط کشت جامد (Solid media)
  • محیط کشت نیمه جامد (semi Solid media)
  • محیط کشت مایع یا ابگوشتی(Liquid or Broth media)

محیط کشت مایع اگار ندارد و محیط کشت جامد 1/5 یا 2 درصد اگار دارد،اگار یک ماده ژله مانند پلی ساکاریدی می باشد که ترکیبی از 2 دی ساکارید اگارز و اگارو بکتین است و از  جلبک قهوه ای یا جلبک قرمز تهیه می شود.

انواع محیط کشت براساس عملکرد:

محیط کشت پایه یا Basic media:

محیط کشتی هست که شامل  حداقل  مواد مغذی  برای رشد باکتری ها هست و اکثرباکتری ها در ان رشد می کنند.

محیط کشت غنی کننده یا Enrichment media:

محیط کشت غنی کننده یکی دیگر از انواع محیط کشت ها است ومحیط کشتی مقوی بوده شامل اکثر اسید های امینه و لیپید ها می باشد.

محیط کشت انتخابی یا Selective cultuer media :

در این محیط کشت برخی از باکتری ها می توانند رشد کنند و اثر مهار کنند گی بر رشد سایر باکتری ها دارد و در واقع برای جدا سازی باکتری های خاص استفاده می شود.

محیط کشت افتراقی یا Differential culture media :

محیط کشت افتراقی در واقع یک محیط کشت تشخیصی هست و باعث می شود باکتری مورد نظر در مقایسه با باکتری های رشد یافته در همان محیط کشت به شکل متفاوت ظاهر بشوند.

محیط کشت اختصاصی یا Special media :

یکی دیگر از انواع محیط کشت است که برای رشد باکتری خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع برای جداسازی باکتری مورد نظر از مخلوط باکتری ها استفاده می شود.

شرکت نداشیمی در زمینه فروش محیط های کشت و ماده شیمیایی و کیت های تحقیقاتی فعال می باشد و محصولات خود را با ضمانت اصالت کالا و بالاترین کیفیت اماده عرضه به شما مشتریان عزیز می باشد.