کیت الایزا

تکنیک  ELISA

الایزا (ELISA) یک روش بیوشیمیایی تحلیلی است که برای اولین بار توسط Engvall و Perlmann در سال 1972 شرح داده شد.

ELISA به عنوان یک ابزار تشخیصی در پزشکی، آسیب شناسی گیاهان، بیوتکنولوژی و همچنین به عنوان کنترل کیفیت در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

ELISA روشی است که در آن می توان آنتی بادی ها، پپتیدها، پروتئین ها و مولکول های کوچک را با استفاده از یک صفحه چند چاهکی شناسایی و اندازه گیری کرد و در واقع روشی برتر برای تعیین تیتر آنتی بادی ها می باشد.

ELISA همچنین می تواند برای ارزیابی کمی یک آنتی ژن در یک نمونه، که اغلب در قالب کیت های (kit) راحت و با کاربرد آسان در دسترس هستند، با موفقیت به کار رود.

چهار نوع روش ELISA وجود دارد:

آزمایش ELISA بر اساس چگونگی پیوند و استفاده از آنالیت ها و آنتی بادی ها به چندین نوع روش تقسیم می شود.

  1.  الایزا مستقیم (Direct ELISA) :

سریع ترین روش است و مراحل کمتری دارد (6 مرحله) همچنین مستعد خطای کمتری می باشد.

الایزای مستقیم دارای دو روش الايزاي مستقيم براساس جذب يا پوشش‌دهي آنتي‌ژن و الايزاي مستقيم براساس جذب يا پوشش‌دهي آنتي‌بادي می باشد.

در این روش آنتی ژن هدف یا آنتی بادی هدف در نمونه ای که باید تشخیص داده شود به طور مستقیم بر سطح فاز جامد (چاهک های میکروپلاته) کوت می شود ،شستشو انجام می گیرد و یک آنتی بادی متصل به آنزیم یا یک آنتی ژن اختصاصی آنتی بادی هدف اضافه شده و انکوبه می گردد،پس از شستشو، سیگنالی متناسب با مقدار آنتی ژن موجود در نمونه تولید می شود و فعالیت آنزیم ریزپلاته خوب با الایزاریدر اندازه گیری می شود.

  1. الایزا غیرمستقیم (Indirect ELISA):

الایزا غیرمستقیم براي مشخص نمودن آنتي‌بادي اختصاصی عليه يك پاتوژن خاص يا تیتراسیون آنتی بادی در نمونه های سرم مورد استفاده قرار می گیرد و 8 مرحله دارد ،در این روش آنتی ژن بر روی سطح چاهک های میکروپلاته کوت می شود (آنتی ژن کوت شده آنتی ژن اختصاصی مربوط به آنتی بادی است که قرار است در نمونه رديابی شود).

شستشو انجام می گیرد و آنتی بادی اولیه (عليه آنتي‌ژن پوشش داده شده) اضافه شده و انکوبه می شود. به دنبال آن یک آنتی بادی ثانویه در برابر آنتی بادی اولیه قرار می گیرد و باز هم انکوباسیون می شود.

این آنتی بادی ثانویه اغلب یک آنتی بادی ضد پلی کلونال است. پس از شستشو، بواسطه فعالیت آنزیم ریزپلاته خوب با الایزاریدر اندازه گیری می شود.

  1. الایزا ساندویچ (Immunometric / Sandwich ELISA):

در الایزا ساندویچ از دو آنتی بادی اختصاصی آنتی ژن برای گرفتن یا “ساندویچ” آنتی ژن در چاهک برای تشخیص استفاده کنید. سنجش های ایمونومتریک ارتباط مستقیمی بین غلظت آنتی ژن و پاسخ سوبسترا دارند ،در این روش یک آنتی بادی در سطح چاهک های میکروپلاته کوت می شود و ابتدا آنتی ژن و سپس آنتی بادی اختصاصی آنتی بادی هدف که با آنزیم کونژوگه شده، اضافه می گردد ،انکوباسیون انجام می شود و پس از شستشو، هنگامی که بستر کروموژنیک برای توسعه رنگ به سنجش اضافه می شود، نمونه هایی با غلظت آنتی ژن بالا سیگنال بیشتری را نسبت به آن هایی که غلظت آنتی ژن پایین دارند، تولید می کنند.

آنتی بادی بی حرکت (نارنجی) و آنتی بادی دارای آنزیم (سبز) باید اپی توپ های مختلف آنتی ژن هدف را تشخیص دهند. در نهایت فعالیت آنزیم ریزپلاته خوب با الایزاریدر اندازه گیری می شود.

  1. الایزا رقابتی (Competitive ELISA):

ELISA رقابتی نسبتاً پیچیده است زیرا شامل استفاده از آنتی ژن مهار کننده است. در الایزا رقابتی اساس سنجش، رقابت بین دو آنتی ژن يا دو آنتی بادی (که يکی از آن دو نشاندار است) برای اتصال به لیگاند با مقدار محدود می باشد ،در این روش در مرحله اول، آنتی بادی اولیه بدون آنزیم با نمونه حاوی آنتی ژن انکوبه می شود و منجر به تشکیل کمپلکس آنتی ژن آنتی بادی (Ag-Ab) می گردد ،در این مرحله، مقدار آنتی بادی در مقایسه با آنتی ژن بیش از حد است ،در مرحله دوم، کمپلکس Ag-Ab به سطح چاهک های میکروپلاته پوشیده شده با آنتی ژن مهار کننده، اضافه می شود که می تواند به آنتی بادی اولیه وصل شود ،سپس آنتی بادی های غیر متصل شده بوسیله شستشو حذف می شوند.

در مرحله سوم، آنتی بادی ثانویه دارای آنزیم که برای آنتی بادی اولیه اختصاصی است، اضافه می شود و به آنتی بادی اولیه متصل به آنتی ژن مهار کننده متصل می گردد ،سرانجام یک سوبسترا اضافه می شود تا با آنزیم واکنش نشان دهد و یک سیگنال قابل مشاهده برای تشخیص منتشر کند و با الایزاریدر اندازه گیری شود.

خرید کیت الایزا

elisa-kit

elisa-kit

شرکت بازرگانی ندا شیمی وارد کننده کیت های ELISA از برندهای معتبر و مطرح دنیا می باشد. این شرکت در مورد کلیه فروش و خدمات خود ضمانت اصل بودن کالا را متعهد می باشد و در کمترین زمان ممکن اقدام به تحویل مرسوله خواهد نمود.

فروش کیت الایزا

برای سفارش درخواست های خود می توانید با شماره های ذیل تماس بگیرید.

دفترمرکزی فروش تهران : 44045418  021 (زمان اداری)

واتساپ و تلگرام : 09394453175  (برای استعلام فوری و ان لاین در زمان اداری و غیر اداری)

مدیریت : 09914214699