محیط کشت SIM ( اس ای ام ):

Sulfide Indol Motility

محیط کشت SIM  مخفف Sulfide Indol Motility   می باشد که محیطی بی رنگ ،نیمه جامد و درون لوله ای هست.این محیط کشت برای تماییز باکتری های روده ای است و در تشخیص استفاده نمی شود.
محیط کشتSIM شامل ترکیبات تریپتون ، پپتون، سولفات امونیوم اهن، تی سولفات سدیم، اگار،و بافت حیوانی (برای تامین اسیدهای امینه و مواد مغذی لازم برای رشد باکتری ها) می باشد.اساس تماییز گرم منفی ها در محیط کشت اس ای ام براساس حرکت، تولید اندول و تولید سولفید است.مکانیسم تشکیل و عدم تشکیل این سه فاکتور براین اساس می باشد.

sim-nedashimi

                    محیط کشت SIM

محیط کشت SIM دارای مقداری اگار هست که این باعث شده محیط کشت حالت نیمه جامد داشته باشد و در واقع امکان حرکت باکتریای را مهیا می کند چنانچه باکتری فقط در مکان کشت داده شده رشد کند به این می توان گفت حرکت ندارد ولی اگر در جاهای دیگر هم رشد کرده باشد وحالت پراکنندگی داشته باشند اصطلاحا محیط را کثیف کرده باشند به این نتیجه می رسیم  میکرو ارگانیسم دارای حرکت می باشد. این محیط کشت دارای تریپتوفان است و اگر باکتری تریپتوفاز داشت تریپتوفان موجود در محیط کشت SIM را تجزیه کرده و سبب تولید گاز بی رنگ اندول می شود .

همچنین محیط کشت SIM اسید امینه سیستین را نیز دارد که چنانچه میکرو ارگانیسم موجود انزیم سیستئاز را داشته باشد انرا تجزیه کرده و باعث تولید گاز سولفید یا H2S می شود در واقع گوگرد حاصل از تجزیه سیستئین با H2O محیط ترکیب شده و سولفید تولید میکند.

روش تشخیص محیط کشت sim :

زمانی H2S مثبت هست که محیط در طول خط تلقیح سیاه شده باشد و عدم سیاه شدن محیط نشان دهنده این هست که H2S  منفی است.تست حرکتی مثبت نیزبا یک منطقه پراکنده ازفرسایش رشد در منطقه تلقیح قابل مشاهده هست.و وقتی کواگولاز اضافه شود و طیف صورتی – قرمز مشاهده شود نشان دهنده اندول مثبت هست و اگر طیف زرد مشاهده شد اندول منفی می باشد.

 شرکت نداشیمی در زمینه فروش محیط های کشت و ماده شیمیایی و کیت های تحقیقاتی فعال می باشد و محیط های کشت SIM را با ضمانت اصالت کالا و بالاترین کیفیت عرضه می کند.