مراحل کشت سلول ها

محیط کشت سلولی

آزمایشگاه کشت سلول باید چه ویژگی داشته باشد!

فروش محیط کشت سلولی :

فرایند کشت سلول در محیط مصنوعی صورت می پذیرد که به ان محیط مصنوعی محیط کشت سلولی گفته می شود.

محیط کشت سلولی به دو حالت مایع و پودری موجود می باشد، این محیط کشت در واقع برای تکثیر و بقای سلول، بافت و یا اندام ها از یک حیوان یا گیاه است.

کشت سلولی :

درجه حرارت برای محیط کشت سلول و محیط رشد مناسب و انکباتور که ph اسمولالیته را حفظ می کند از نیاز های اساسی محیط برای رشد بهینه سلول هستند.
مهم ترین مرحله در کشت سلولی انتخاب بهترین محیط رشد برای کشت ازمایشگاهی است، این محیط کشت بصورت مایع یا ژلی دیده می شود که به رشد میکروارگانیسم ها سلول ها یا گیاهان کوچک کمک می کند،سلول های حیوانی را می توان به دو صورت طبیعی و یا مصنوعی کشت داد.

خرید محیط کشت سلولی :

آزمایشگاه کشت سلولی باید در محدوده قرار بگیرد که تردد کمتری در ان محدود توسط کارکنان آزمایشگاه باشد همچنین بهتر است از آزمایشگاه میکروبی فاصله داشته باشد زیرا کشت سلول بسیار فرایند حساس و هزینه زایی هست و امکان آلودگی را باید به صفر برسانیم.

دیوار و سقف آزمایشگاه باید یکدست ،صاف،بدون گوشه ،رنگ روشن،ضد آب باشد تا بتوان به راحتی تمیز و ضد عفونی کرد و همچنین بهتر است از کابینت بندی ها و سکو بندی های استیل استفاده کرد تا بتوان به راحتی کار پاکسازی محیط انجام بدهیم.

درمحیط کشت سلول معمولا از چندین اتاق متفاوت با تسویه کننده هوای مناسب استفاده می شود همچنین در ورود ی آزمایشگاه کشت سلول باید  از لباس مخصوص ازمایشگاه کشت سلولی استفاده شود.

انواع محیط کشت سلولی :

1) محیط طبیعی:

اجزای این محیط شامل عصاره های بافتی_مایعات بیولوژیکی – clots و محلول های متعادل نمک می باشد، عامل اصلی تشکیل دهنده ی محیط های طبیعی مایعات بیولوژیکی می باشد.

محیط های طبیعی برای سلول های حیوانی بسیار راخت و مفید هستند اما مهم ترین عیب آن عدم قابلیت تولید مجدد و قابلیت ساخت آن است.

2) محیط مصنوعی:

برای تهیه این دسته از محیط ها به عوامل مواد مغذی آلی و غیر آلی، ویتامین ها، نمک ها، گاز های اکسیژن و دی اکسید کربن، پروتیین های سرم_کربوهیدرات ها و کوفاکتورها تهیه می شود.

محیط کشت DMEM 

محیط کشت FBS(fetal bovine serum) 

محیط کشت RPMI 

محیط کشت pen-strep 

محیط کشت BSA(Bovine serum albomin) 

محیط کشت DMSO 

محیط کشت  DMEM F12 

مهم ترین اهداف برای تولید محیط کشت مصنوعی:

  • زنده ماندن فوری.
  • بقای طولانی مدت.
  • رشد نامحدود.

مولفه های اصلی محیط کشت سلولی:

1) بافرها:

برای شرایط کشت تنظیم phبسیار مهم است، بافر دارای دو سیستم است:

1- بافر طبیعی

2-بافر شیمیایی

که توسط یکی از سیستم های بافر به دست میاید.

2)hepes:

بافر شیمیایی با استفاده از hepes در محدوده 7.2الی 7.4دارای ظرفیت برتر می شود و به فضای کنترل شده نیازی ندارد، hepesدر برخی از سلول ها به نسبت گران تر و سمی تر است، hepes باعث افزایش بسیار زیاد حساسیت به اثرات ناشی از قرارگیری در معرض فلورسنت می شود.

3) فنول رد:

جزو اصلی اکثر محیط های کشت میباشد،که عامل مهمی در تنظیم ph نیز می باشد، در طول رشد سلول به دلیل ازاد شدن متابولیت ها توسط سلول ها شاهد تغییر phخواهیم بود که باعث تغییر رنگ می شود، فنول رد phnدر سطح پایین را به زرد تبدیل کرده و ph در سطح بالا را به رنگ بنفش تبدیل مکی کند.

4) نمک غیرآلی:

نمک الی به دلیل وجود یون های سدیم، پتاسیم و کلسیم به تنظیم پتانسیل غشا کمک چشم گیری می کند.

5) آمینو اسیدها:

جزو اصلی و سانده ی پروتیین ها هستند به همین دلیل مواد اصلی تشکیل دهنده محیط هستند،دلیل اصلی وجود اسید امینوآمینوها در محیط کشت کمک به سلول ها برای سنتز می باشد زیرا سلول به تنهایی قادر به سنتز کردن نیست.

6) کربوهیدرات ها:

منبع اصلی انرژی هستند که اغلب محیط ها دارای گلوکز و گالاکتوز و برخی دیگر شامل فالتوز و فروکتوز هستند.

7) روتیین ها و پپتدها:

این دو عنصر اهمیت بسیاز زیادی در محیط ها می باشد بدون سرم دارند،سرم شامل آلبومین، ترانسفرین، آپروتینین و فتویین است.
از موارد دیگر اسید های چرب و چربی ها هستند که دارای سرم میباشند به همین دلیل در محیط های بدون سرم بسیار اهمیت دارد.
ویتامین ها و عناصر کمیاب آنتی بیوتیک ها و سرم از مولفه های دیگر محیط می باشد.

معیار انتخاب محیط کشت سلولی:

 انتخاب محیط کشت سلولی مناسب با موفقیت آزمایشات سلولی رابطه مستقیم دارد انتخاب محیط به نوع سلول های مورد نظر کشت در ازمایشگاه بستگی دارد، مناسب ترین محیط با توجه به نیازهای رشد سلول از طریق آزمایش باید تعیین شود.

قیمت محیط کشت سلولی :

 شرکت بازرگانی ندا شیمی تنها و اصلی ترین وارد کننده محیط کشت های سلولی  از برندهای Sigma (سیگما) و Gibco  (گیبکو) می باشد و محصولات خود را با ضمانت اصالت کالا به مشتریان عزیز عرضه می کند.

خرید محیط کشت آماده :

برای سفارش اینترنتی محیط کشت سلول می توانید با شماره های فوق تماس بگیرید.

دفتر فروش مرکزی تهران : 021-44045418 (زمان اداری)

واتساپ و تلگرام : 09394453175 (زمان اداری و پایان زمان اداری)

مدیریت : 09914214699